گفت‌وگو با زن و مردی که تغییر جنسیت داده‌اند/ چرا «ماه عسل» دعوتمان نمی‌کند؟

نگار لطفعلی‌، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ملال جنسیتی ایران می‌گوید: «ترنسکشوال» یعنی گذر از جنسیت.


امانی: عربستان ظرفیت پذیرش بازی مستقل دوحه را ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اعتقاد دارد در رابطه با بحران قطر، سعودی ها در ارزیابی های خود در منطقه همواره دچار اشتباه بودند و وارد هر وادی ...


کدام شهر بیشتر رای را به حسن روحانی داد؟

ایلنا نوشت: بین ۹۶ تا ۹۹ و هشت دهم درصد از مردم در شهرهای مختلف به یکی از دو نامزد اصلی انتخابات رای دادند.<br /><br />


رکوردشکنی انگلیسی مغرور در جهنم سبز!+ شکست سوپراسپرت الکتریکی توسط مک‌لارن

حدود دو هفته پیش خودرو الکتریکی Nio EP9، رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را شکست و خیلی‌ها را شگفت زده کرد. اما این رکوردشکنی مدت زیادی دوام نداشت و حالا ...


سبک رانندگی‌تان درمورد شخصیت شما چه می‌گوید

تام واندربیت، نویسنده کتاب «ترافیک: آنچه رانندگی درمورد شخصیت ما می‌گوید» در کتاب خود می‌نویسد، «باتوجه به اینکه خیلی از ما زمان بسیار زیادی ...


«ملیحه»؛ قرار بود نخستین فیلم اصغر فرهادی باشد

| چهارشنبه ۱۷ شهريور ۹۵ ساعت ۱۳:۱۲ | نسخه چاپي

وب‌سایت آی سینما: ایرج تقی‌پور که تهیه‌کنندگی دو فیلم اول اصغر فرهادی را بر عهده داشت، در گفتگویی با ما از اولین قصه‌ای می‌گوید که فرهادی به او می‌دهد، فیلم‌نامه‌ای با نام «ملیحه»: «داستان درباره دختری بود که نیمی از صورتش به خاطر اسید سوخته بود و پدرش می‌خواست او را به عقد یک حاجی‌بازاری دربیاورد. مشغول چانه زدن بر روی آن بودیم که فرهادی فیلم‌نامه دیگری آورد و گفت یک قصه دیگر هم دارم (رقص در غبار با همکاری فاضلی و بذرافشان)، فیلم‌نامه را خواندم و گفتم بد نیست. آن را به فارابی بردیم، در آن زمان محمود اربابی معاون فرهنگی بنیاد فارابی بود از ما پرسید چقدر برای فیلم دارید که گفتیم 120-30 میلیون تومان داریم و به دستور او 50 میلیون دیگر نیز به صورت وام از فارابی دریافت کردیم.» به گفته او بخش سرمایه شخصی این فیلم نیز از راه درآمد سریال «چراغ جادو» تامین شده بود و فرهادی دستمزد خود را از این فیلم شریک شد.
از نظر او با این‌که فیلم به توفیق تجاری دست پیدا نکرد (فروش20 میلیون تومانی)، اما مورد توجه قرار گرفت و در جشنواره‌ها نیز حضور موفقی داشت.
تقی‌پور دوباره به ماجرای فیلم‌نامه اول فرهادی باز می‌گردد و می‌گوید: «همچنان سر «ملیحه» بحث می‌کردیم و من به آقای فرهادی گفته بودم تابستان در حال تمام شدن است اگر می‌خواهی کاری بکنی باید زودتر انجام دهی که یک روز با یک فیلم‌نامه به دفتر من آمد و گفت هر چه بلدم همین است، در واقع «ملیحه» با تغییرات به «شهر زیبا» تبدیل شده بود. فردای آن روز زنگ زد تا نظر من را بپرسد به او گفتم آن‌قدر تحت تاثیر فیلم‌نامه هستم که نمی‌خواهم چیزی بگویم و تا یک هفته دیگر نظر می‌دهم و بالاخره این همکاری شکل گرفت و فیلم ساخته شد.» به گفته او گرچه هزینه دو فیلم اول فرهادی از درآمد آن‌ها بیشتر شد، اما هردوی آن‌ها فیلم‌های مهمی در سینمای ایران هستند. (فروش «شهر زیبا» نیز بیشتر از 75 میلیون تومان نشد.)
اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد:

دیدگاه شما چیست؟