رهبرانقلاب: نبایدبه آمریکایی‌ها اعتماد کرد وفریب لبخندشان را خورد

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه به آمریکاییها اصلاً اعتماد نکنید، افزودند: آمریکاییها همواره با اقتدار کشورهای اسلامی از جمله عراق مخالفند و هیچگاه نباید فریب لبخندهای آنها را خورد.


واکنش کمیته انضباطی به شعار سئوال برانگیز تماشاگران تراکتورسازی

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می گوید این کمیته در انتظار گزارش بازی تراکتورسازی و استقلال تهران و اتفاقات رخ داده در این بازی است.


رئیس ستاد مردمی قالیباف:

سال بعد در خبرها می‌نویسند «رییس‌ جمهور قالیباف»!

رئیس ستاد مردمی قالیباف در سال 92 می‌گوید: قالیباف شخصا برای انتخابات برنامه‌ای ندارد، اما ساختار سیاسی اطراف ایشان حتما برنامه دارند. شیران ...


ادعای حمله با شوکر برقی به زن دستفروش اهوازی +عکس/ شهرداری تکذیب کرد

در ساعت های اخیر خبرهای ضد و نقیض درباره مرگ زن دستفروش اهوازی در حمله ماموران شهرداری اهواز با شوکر منتشر شد. عکس این زن نیز به صورت گسترده ...


تخم شترمرغ استرالیایی+تصاویر

تخم شترمرغ استرالیایی یا ایمو (Emu) یکی از جالب‌ترین چیزهایی است که تابحال دیده‌اید. این تخم‌ها رنگ سبز بسیار زیبایی دارند و به طور متوسط ۱۳ ...


پرتره‌هایی که با شما حرف می‌زنند/ چاپ کتاب از چهره ۸۰ هنرمند

پرتره‌هایی که با شما حرف می‌زنند/ چاپ کتاب از چهره ۸۰ هنرمند

| سه شنبه ۱۹ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۵۱ | نسخه چاپي

این روزها نمایشگاه «پرتره» در گالری ثالث برپاست که در آن در قالب نقاشی، عکس و مجسمه پرتره‌هایی به نمایش درآمده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، تاریخچه «پرتره نگاری» با هنر نقاشی عجین شده است به گونه ای که در قرن هایی مثل ۱۷ و ۱۸ میلادی این هنر در اروپا جایگاه ویژه ای داشت و به قول دنیا مشرفی که این روزها نمایشگاهی از آثار نقاشان، عکاسان و مجسمه‌سازان ایرانی با مضمون پرتره را در گالری «ثالث» گرد هم آورده است، تقریبا تمام نقاشان در طول دوران کاری خود پرتره هایی کشیده اند؛ حتی اگر هنرمند عرصه آبستره محسوب شوند یا در طول عمر کاری خود طبیعت بی جان کار کرده باشند.
نمایشگاه «پرتره» که گزیده ای از پرتره های معاصر ایران است با  آثاری از مهرداد اسکویی، پروانه اعتمادی، هانیبال الخاص، آیدین آغداشلو، رضا بانگیز، محمدعلی بنی اسدی، بهروز پاکنهاد، جعفر پتگر، علی اصغر پتگر، هوشنگ پزشک نیا، افشین پیرهاشمی، ژازه تباتبایی، علیرضا چلیپا، حمیدرضا حکیمی، علی خسروی، مهرداد ختایی، محمدرضا خلجی، سلمان خوشرو، کامبیز درم بخش، حسینعلی ذابحی، علی ذاکری، محسن راستانی، سارا راه انجام، سعید رفیعی منفرد، علی سلطانی تهرانی، رزیتا شرف جهان، بهزاد شیشه گران، فرشید شیوا، بهنام صدیقی، مجتبی طباطبایی، قدرت عاقلی، حسین علی عسگری، سمیرا علیخانزاده، مهدی فاتحی، محمد فرنود، عباس کاتوزیان، بابک کاظمی، مسعود کشمیری، کوروش گلناری، مهرداد محب علی، احمد مرشدلو، معصومه مظفری، تهمینه منزوی، سروش میلانی زاده، نگار نادری پور این روزها در گالری «ثالث» برپاست.
دنیا مشرفی درباره این نمایشگاه که گردآوری آثار آن را برعهده داشته است به خبرگزاری مهر گفت: هدف اصلی من برای جمع آوری این مجموعه و برپایی نمایشگاه این بود که فصلی را در بحث اهمیت پرتره نگاری در تاریخ معاصر نقاشی ایران باز کنم. در این نمایشگاه جای خیلی از هنرمندان که پرتره های شاخصی کشیده اند خالی است مثل مهدی ویشکایی یا حسین کاظمی که نتوانستم کاری از آنها پیدا کنم اما موفق شدم از ۴۳ هنرمند که در خصوص پرتره کار کرده اند در این نمایشگاه در مدیاهای نقاشی و عکس و مجسمه کار جمع کنم.
وی ادامه داد: درباره بحث پرتره می شود مفصل بحث کرد اما در اهمیت این بحث همین که شما می بینید هر هنرمندی که حتی در فضاهایی مثل آبستره و انتزاعی تمرکز داشته در فصلی از فعالیت خود به نقاشی پرتره روی آورده به نظرم نشان دهنده اهمیت این موضوع است. من در این نمایشگاه سعی کردم هنرمندانی از سه نسل را انتخاب کنم که تاثیری هم در فضای «پرتره نگاری» داشته اند. مثلا در نسل قدیم ها پتگرها و کاتوزیان و پزشک نیا هستند و بعد می رسیم به کسانی چون مرشدلو و علیخان زاده و بعد هم جوان ترهایی که در این عرصه کار کرده اند. سعی من این بود از بین هنرمندان سراغ کسانی بروم که در پرتره هایشان امضای آنها مشخص است و افراد تاثیرگذاری بوده اند مثل جعفر پتگر که با تکنیک های مختلفی پرتره کار کرده است.
مشرفی درباره جنبه دیگر برپایی این نمایشگاه که مدنظرش بوده است نیز توضیح داد: هر احساسی از چهره فرد به بیرون ریخته می شود. ما گاه اسم آدم‌های اطرافمان را فراموش می کنیم اما معمولا تصویر آنها در خاطرمان می ماند. به نظرم جمع این چهره ها زیر یک سقف خود می تواند یک تاثیری بر مخاطب بگذارد تا به درون وجوه انسانی و احساس آنها برود. ضمن اینکه هدف اصلی من جنبه پژوهشی پیرامون بحث پرتره بود که روی تکنیک و تاثیرگذاری آنها تمرکز کنم. هر چند نمی توان با یک نمایشگاه در این ابعاد کار پژوهشی جدی در زمینه پرتره انجام داد و یا باید ده سری نمایشگاه برگزار شود یا در جایی مثل موزه هنرهای معاصر چنین نمایشگاهی در ابعاد بسیار گسترده برگزار شود تا جنبه پژوهشی اش کامل باشد.
وی درباره اینکه چرا اسم خود را صرفا نمایشگاه گردان این نمایشگاه می گذارد و نه کیوریتور نیز گفت: کیوریتور یک کار مفصل تر است و من تنها این آثار را جمع کرده ام. کیوریت کردن یک نمایشگاه مستلزم سال‌ها تجربه در زمینه کاری است که فرد انجام می دهد و پژوهش آن نمایشگاه هم باید خیلی مفصل و تخصصی باشد. به نظر من در ایران خیلی کم هستند کسانی که کیوریتوری را به شکل تخصصی و علمی انجام می دهند. من دانش خودم را هنوز در حد یک کیوریتور نمی دانم.
این هنرمند عکاس همچنین درباره اینکه چه شد اصلا به سمت جمع آوری این مجموعه رفت نیز بیان کرد: من از چهره ۸۰ هنرمند تجسمی عکس پرتره گرفته ام و از همین جا این مبحث برایم جذاب شد. قرار است این مجموعه عکس ها را کامل و در قالب کتابی منتشر کنم.
نمایشگاه «پرتره» تا ۲۷ مرداد در گالری ثالث واقع در خیابان کریم خان بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ برپاست.
اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد: