طرح سه فوریتی برای ازسرگیری همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ۱۴ آذر طرحی ۳ فوریتی را برای از سرگیری همه فعالیت‌های هسته‌ای به صحن علنی ارائه می‌دهند.


رونمایی از اولین خودروهای خودران کانادا

شهر اونتاریوی کانادا از ژانویه 2016 به آزمایشات خودروهای خودران چراغ سبز نشان داد، اما هیچ شرکتی به آن تمایل نشان نداده بود اما اکنون سه گروه ...


مجله پیپل جذاب ترین مرد سال 2016 را معرفی کرد+تصاویر

مجله People در جدیدترین شماره اش دواین جانسون Dwayne Johnson ملقب به راک The Rock را به عنوان جذاب ترین مرد سال 2016 معرفی کرد. به همین بهانه عکس های این هنرمند ...


پوشش نیکی کریمی ۴۵ ساله در صبح بسیار سرد تهران!+عکس

نیکی کریمی بازیگر ۴۵ ساله با انتشار عکسی صفحه شخصی اش را بروز کرده است.


گران‌ترین ساعت مچی جهان فروخته شد

گران‌ترین ساعت مچی جهان در یکی از حراجی‌های سوئیس به قیمت 11 میلیون دلار به فروش رفت.


دردسرهای دو رئیس جمهوری ۵۲ درصدی!

دردسرهای دو رئیس جمهوری ۵۲ درصدی!

جهان | پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ساعت ۲۲:۴۰ | نسخه چاپي

نحوه خبررسانی درباره صدور حکم اعدام محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، باعث رویارویی رئیس جمهوری ترکیه و طرفدارانش با یک گروه رسانه ای شده است.
هنگامی که هفته پیش دادگاهی در مصرحکم اعدام محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین این کشور را صادر کرد، روزنامه حریت چاپ ترکیه که به گروه رسانه ای دوغان تعلق دارد، از صدور حکم اعدام برای فردی خبر داد که ۵۲ درصد مردم به او رای داده بودند.
به گزارش بی بی سی همزمان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک سخنرانی در استانبول، از صدور این حکم به شدت انتقاد کرد.
یک روز بعد، آقای اردوغان مجددا در یک سخنرانی موضوع حکم اعدام آقای مرسی را مطرح کرد. اشاره روزنامه حریت به رای ۵۲ درصدی آقای مرسی باعث شد تا این بار علاوه بر حکومت مصر، یک نام دیگر به فهرست نام های مورد انتقاد آقای اردوغان اضافه شود.
آقای اردوغان در سخنرانی خود گفت:‌ "گروه رسانه ای دوغان در ترکیه این خبر را چطور منتشر کرد؟ صدور حکم اعدام برای رئیس جمهوری ۵۲ درصدی؟"
آقای اردوغان نیز همانند آقای مرسی با رای نزدیک به ۵۲ درصد رای دهندگان به ریاست جمهوری انتخاب شده است.
حریت می گوید آقای اردوغان این تیتر را کنایه به خود تلقی کرده است. این روزنامه می گوید که قصد کنایه زدن به آقای اردوغان را نداشته است.
رجب طیب اردوغان گروه رسانه های دوغان را وابسته به ساختار موازی می داند، جریانی به رهبری فتح الله گولن، سیاستمدار اسلام گرا که از سوی آقای اردوغان به تلاش برای سیطره بر حکومت ترکیه متهم شده است.
آقای اردوغان که امیدوار است با پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی پیش رو بتواند راه را برای تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس جمهوری هموار کند، از دو سال پیش درگیر جنگ قدرت با جریان وابسته با آقای گولن است.
او وابستگان به این جریان را به نفوذ در نیروی پلیس و دادگستری متهم کرده است.
'آقای رئیس جمهوری از ما چه می خواهید؟'
علاوه بر آقای اردوغان، احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در سخنانی از نحوه انعکاس خبر مربوط به محمد مرسی در روزنامه حریت انتقاد کرد و از این روزنامه خواست منظورش را از اشاره به رقم ۵۲ درصد بیان کند.
مدیریت روزنامه حریت در پاسخ به انتقادها، با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به آقای اردوغان از واکنش او به این روزنامه انتقاد کرد.
روزنامه حریت تلقی آقای اردوغان از تیتر خبر این روزنامه را بی اساس دانسته و اتهام وابستگی به جریان وابسته به آقای گولن را رد کرده است.
در این نامه نوشته شده است: "از ما چه می خواهید... گفته اید که ما در ترس زندگی کنیم. چرا رئیس جمهور یک کشور دموکراتیک باید به شهروندانش بگوید که در ترس زندگی کنند؟ آیا ترس و دموکراسی مفاهیمی هستند که با هم جور در می آیند؟"
در این نامه آمده است که روزنامه حریت از حق خود برای آزادی رسانه ها و آزادی بیان بدون واهمه دفاع می کند.
انتشار نامه حریت واکنش بعضی از افراد نزدیک به رئیس جمهوری را به همراه داشته است.
یکی از مشاوران نزدیک آقای اردوغان با حضور در یک شبکه تلویزیونی به شدت از روزنامه حریت انتقاد کرد و گفت امثال او نخواهند گذاشت سرنوشت مشابهی برای رئیس جمهوری ترکیه رقم بخورد.
یغیت بولوت، مشاور ارشد آقای اردوغان با حضور در شبکه تلویزیونی دولتی ت‌آرت گفت با دو هفت تیرش از جان رئیس جمهوری دفاع می کند و تا زنده است نمی گذارد کسی به او تعرض کند.
فاتح تیزجان، از تحلیلگران حامی آقای اردوغان نیز با انتشار پیامکی در توییتر نوشت:‌ "هر که به اردوغان چپ نگاه کند، کور خواهد شد."
روزنامه ینی شفک نیز که به آقای اردوغان نزدیک است، روزنامه حریت و گروه دوغان را متهم کرد که مخاطبان خود را احمق و فاقد حافظه اجتماعی فرض کرده است.
این روزنامه آیدین دوغان، مالک گروه دوغان را متهم کرده که قصد دارد نشان دهد که قدرت اصلی اوست.
علاوه بر روزنامه حریت و نسخه انگلیسی آن، شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک و نشریه آنلاین رادیکال نیز به گروه دوغان تعلق دارند.
ینی شفک خطاب به آیدین دوغان نوشته دوران فئودال ها در ترکیه به سر رسیده است.
گروه های مدافع حقوق بشر از وضع آزادی رسانه ها در ترکیه انتقاد می کنند.
سال گذشته حدود ۶۰ روزنامه نگار در ترکیه محاکمه شدند و سازمان روزنامه نگاران بدون مرز رتبه ترکیه در طبقه بندی خود از آزادی رسانه ها در میان ۱۸۰ کشور را ۱۴۹ اعلام کرده است.
 

اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد: