احمد توکلی: با قاطعیت می‌گویم اگر احمدی‌نژاد یا هاشمی کاندیدا شوند می‌روم سوریه

وزیر اسبق کار و امور اجتماعی در پاسخ به سوال یکی از حضار که از او پرسید چرا در زمان نمایندگی تان در مجلس فساد ناجا را مورد تفحص قرار ندادید گفت: ...


زیباترین زنان جهان در کدام کشورها هستند+تصاویر

در این رده بندی که توسط سایت بسیار معتبر UCITYGUIDES صورت گرفته ده تا از کشور هایی که زیباترین زنان را دارند طبق این رده بندی مشاهده می کنید.


درخواست جان کری از مخالفان سوری

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اپوزیسیون سوریه در حلب باید گام های نخست را برای برقراری صلح بردارد.


ادعای حمله با شوکر برقی به زن دستفروش اهوازی +عکس/ شهرداری تکذیب کرد

در ساعت های اخیر خبرهای ضد و نقیض درباره مرگ زن دستفروش اهوازی در حمله ماموران شهرداری اهواز با شوکر منتشر شد. عکس این زن نیز به صورت گسترده ...


زباله‌های آمریکایی در قلب اقیانوس آرام

جزایر ماریانای شمالی مجموع الجزایست زیبا در اقیانوس آرام که از مناطق خودگردان ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.


هفت نکته درباره «خواکین فینیکس» بازیگر

| دوشنبه ۲۱ تير ۹۵ ساعت ۹:۲۰ | نسخه چاپي

مجله روشن - روزبه صدرآرا: فینیکس بازیگری است که در کارنامه کاری اش گونه ای مداومت و تنوع وجود دارد؛ او نقش های متفاوت و حتی متضاد را غربال و جذب می کند تا بتواند پیوسته و آهسته، لایه ها و میدان های بازی هایش را گسترش دهد و هدایت کند. در این سلوک، آنچه درباره فینیکس کلیدی است، گذر و گریز او از کلیشه بازیگران خوش قیافه و خوش اندامی است که دمی در هالیوود می خرامند و دمی دیگر محو می شوند. فینیکس شمایل آلترناتیو دیگری از هالیوود را به رخ می کشد؛ او در 2010 فیلمی را با عنوان «من هنوز اینجام» ساخته «کیسی افلک» در نقش خودش بازی و تهیه کنندگی کرد که درونمایه ای کمیک و هجوآمیز با فضایی مستندگونه داشت.

1- سه گانه اول
فینیکس با ورود به دنیای سینمای «گاس ون سنت» در 1995، در فیلم «به خاطرش مردن» نقش پسرکی دبیرستانی را ایفا کرد که به وسوسه معاشقه با یک مجری تلویزیونی (با بازی نیکول کیدمن) تن می دهد و به سراشیبی سقوط می کند. او در این فیلم با ارائه کاراکتری درون گرا و متزلزل و عاشق پیشه توانست نگاه تهیه کنندگان را جذب کند.
تصویر تکیده هالیوود

در 1997، نقش کوچکی را در فیلم به شدت تلخ و متفاوت «دور برگردان» ساخته «الیور استون» بر عهده گرفت که توانست شمایل او را به عنوان یک بازیگر هوشمند آشکار کند. در 1999 فینیکس به دنیای درام جنایی دلهره آور (تریلفر) «جوئل شوماخر» با عنوان «هشت میلیمتری» پا گذاشت و نقش ویژه ای را ایفا کرد. او با بازی در رل یک پسر فروشنده فیلم های ممنوعه که کمی اطوار دخترانه دارد، توانست بازی «نیکلاس کیج» را که رل محوری فیلم را داشت کاملا تحت تاثیر قرار دهد و به یک حرفه ای بدل شود.
2- سه گانه دوم
در سال 2000 بخت به فینیکس رو آورد و از دو دعوت شد تا در درام تاریخی و حماسی «ریدلی اسکات»، «گلادیاتور» در نقش پسر ناخلف سزار رم که به شدت انتقام جو و جاه طلب است، نقش بیافریند. این فیلم پنج جایزه اسکار برد و بیش از پیش فینیکس را در کانون توجه هالیوود قرار داد. در همان سال فینیکس در یک درام بیوگرافیک درباره «مارکی دوساد» نویسنده نامتعارف فرانسوی همبازی «جفری راش» و «کیت وینسلت» شد و جامه8 کشیش به تن کرد.
تصویر تکیده هالیوود

او در این فیلم دائما به وسوسه معاشقه با یکی از خدمتکاران زیبای تیمارستان شارنتون (با بازی وینسلت) به تحریک ساد (با بازی راش) گرفتار است. در 2003 فینیکس به یک درام رمانتیک همراه با «شان پن» و «کلر دینز» ساخته کارگردان آوانگارد دانمارکی و از بانیان جنبش دگما (به همراه لارس فون تریه) پیوست. البته فیلم در بین مخاطبان عام نفوذ چندانی نیافت اما جای پای فینیکس را محکمتر کرد.

3- سه گانه سوم
در 2004 سلوک بازیگری فینیکس شتاب گرفت و به فیلم هایی رو کرد که عامه پسندتر بودند. او سه فیلم بازی کرد که در گیشه توفیق نسبی داشتند و استراحتی یک ساله برای او بودند: «دهکده» ساخته «ام. نایت شیامالان» که در یک دهکده جنگلی با فضایی راز آمیز می گذشت که چون مهری سربسته می نماید. دومی فیلم نه چندان مطلوب «نردبان 49» است که به روایت دو آتش نشان با بازی فینیکس و «جان تراولتا» می پردازد. این فیلم نقدهای منفی متعددی گرفت و عملا شکست خورد.
تصویر تکیده هالیوود

فیلم سوم، ساخته «تری جورج» ایرلندی با عنوان «هتل رواندا» از دو مورد قبلی چشمگیرتر شد چرا که یک درام سیاسی در باب نسل کشی 1994 در رواندا بود که هم از منظر سیاسی مجاب کننده و هم از لحاظ سینمایی خوش ساخت بود. هتل رواندا توانست برای کارگردان، «کر پیرسون»، فیلمنامه نویس و بازیگر نقش اولش «دان چیدل» جوایز بسیاری را به ارمغان بیاورد. فینیکس – گرچه نقشی نسبتا حاشیه ای در فیلم داشت – اما کنار «نیک نولتی» و «ژان رنو» توانست بازی یک دست و روانی ارائه دهد.

4- سه گانه چهارم
سال های 2005 تا 2007 را می توان دوره اوج و بازیابی توان بازیگری فینیکس دانست چرا که او از این دوره تاکنون صعود چشمگیری داشته و تمام توان و فعالیت اش را در خلق کاراکترهای مثال زدنی و ماندگار به کار بسته است تا جایی که از یک بازیگر حرفه ای نیز سبقت بجوید و کمی بالاتر بایستد.
تصویر تکیده هالیوود

در 2005 فینیکس با درام بیوگرافیک «جیمز منگولد» با عنوان «سر به راه باش!» در نقش «جانی کش» موزیسین آمریکایی، جهش فوق العاده ای به کارنامه کاری اش داد و توانست همراه با «ریزویذرسیون» در نقش «جون کارتر» (موزیسین و معشوق کش) روی دیگری از جانی کش را به عنوان آدمی خودخواه، سبک سر و معتاد به الکل و مواد مخدر تصویر کند. این کار به شدت استقبال شد و جوایز بسیاری برد.
5
در 2007 فینیکس (همراه با مارک و البرگ و رابرت دووال) به «شب از آن ماست»، درامی از «جیمز گری» دعوت شد تا تصویر تازه تری از دنیای مافیای مواد مخدر و پلیس ها ارائه دهد و به یک موضع گیری اخلاقی علیه زد و بندهای درون مافیا و به نفع پلیس های شرافتمند دست بزند. در این فیلم ما با اغواها و دلفریبی ها و شکوه گنگسترها مواجه نیستیم بلکه با رذالت موجود در آنها روبروییم و نهایتا فینیکس انتخابی اخلاقی را علیه خلافکارها پیش پای مخاطبش می گذارد.
تصویر تکیده هالیوود

در 2007، تری جورج که پیش تر، از فینیکس برای بازی در «هتل رواندا» دعوت کرده بود حال سر آن داشت تا یک درام اجتماعی و انتقادی با عنوان «جاده سکوت» را با بازی فینیکس، «مارک روفالو» و «جنیفر کانلی» در باب عقیم بودن سیاست های دادگستری و پلیس و همچنین فساد رخنه کرده در آنها نمایش دهد.
فینیکس به زیبایی نقش پدری عزادار مرگ پسر کوچکش را به عهده گرفت تا بتواند به طرزی وسواسی، هر نشانی از قاتل پسرش را که بر اثر تصادف مرده است، بیابد. در این تصویر، شکنندگی و از پا افتادگی و در عین حال پیگیری جنون آمیز پدری برای احقاق حق فرزند از دست رفته اش به شدت گیرا و مجاب کننده است و پیچیدگی و دقت بازی فینیکس را دو چندان می کند.
6- سه گانه پنجم
سال های 2008 تا 2013 دومین دوره اوج بازیگری فینیکس است؛ او بار دیگر با جیمز گری کارگردان همراه شد تا در درام رمانتیک هوشمندانه «دو عاشق» که اقتباسی بود از داستان «شب های روشن» «داستایفسکی» ایفای نقش کند.
تصویر تکیده هالیوود

او در این فیلم کاراکتر یک پیرپسر احساساتی، تودار و خجالتی برخاسته از خانواده تک هسته ای یهودی را بر عهده گرفت که ناگهان زندگی اش در یک دوراهی عاطفی میان «گوئینت پالترو» و «وینسا شا» قرار می گیرد؛ که اولی نشان از عشقی سودایی و نامنتظره دارد و دومی خبر از یک وصلت خانوادگی و حتی آیینی می دهد و فینیکس را با تضادهای درونش مواجه می کند.
در 2012 در فیلم «مرشد» ساخته «پل توماس اندرسون»، فینیکس بار دیگر بازی قدرتمندش را در ارائه مالیخولیای موجود در کاراکتر مرید مرشدی مذهبی (با بازی فیلیپ سیمور هافمن فقید) نشان داد و به زیبایی، تباهی یک وجود انسانی را تصویر کرد و توانست هم کاری ظریفی را در برابر و در کنار هافمن در پیشبرد فضای شور و جذبه مرید و مرادی خلق کند؛ فیلم با به دست آوردن جوایز بسیار، به عنوان نقطه عطفی در کارنامه فینیکس و هافمن و نیز «ایمی آدامز» ثبت شد.
7
در 2013 فینیکس به یک درام رمانتیک نامتعارف با نام «او» ساخته «اسپایک جونز» پیوست تا بتواند شیدایی و شوری را که در «دو عاشق» تصویر کرده بود به نحوی غریب و فرابدنی به یک نرم افزار با صدای «اسکارلت جوهانسن» ابراز کند.
تصویر تکیده هالیوود

این فیلم نشان داد که فینیکس توانایی منحصر به فردی در خلق کاراکترهای انزواطلب، درونگرا و ایزوله شده و نیز ساختن روایت های ویژه ای از منش و خصوصیت چنین رل هایی دارد که او را یگانه نشان می دهد؛ چیزی که به فیلم جونز غنا می بخشد، برش های ظریف و حساب شده از مالیخولیای یک مرد روشنفکر طبقه متوسط با بازی خواکین فینیکس است که پیش می رود، می شکند و باز از نو خودش را مرمت می کند.
این دوره از سلوک بازیگری فینیکس با اندکی مکث و تأمل، به خودکاوی ها و لایروبی های درونی آدم های مسئله مند و دغدغه دار معطوف بوده است.
اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد: