اردوغان از رفراندومی دیگر در ترکیه خبر داد

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه پس از پیروزی رای "آری" در انتخابات که قدرت‌هایش را توسعه می‌دهد، تاکید کرد، زمان آن رسیده که ترکیه احیای ...


میکرفون عارف برای اولین‌بار در مجلس باز شد/حصر در شان نظام نیست/تاکید برعدم دخالت نظامیان درانتخابات

رییس فراکسیون امید مجلس گفت: برجام موفقیت بزرگ برای تمام ارکان نظام است و از تخریب و همچنین معرفی آن به عنوان تنها نسخه شفا بخش باید پرهیز شود.


اشتباه عجیب در مورد رحمتی

سرپرست استقلال اعلام کرد دروازه‌بان این تیم در بازی با تراکتورسازی تبریز اخطاری دریافت نکرده است.


سبک رانندگی‌تان درمورد شخصیت شما چه می‌گوید

تام واندربیت، نویسنده کتاب «ترافیک: آنچه رانندگی درمورد شخصیت ما می‌گوید» در کتاب خود می‌نویسد، «باتوجه به اینکه خیلی از ما زمان بسیار زیادی را در ترافیک می‌گذرانیم تا در کنار خانواده و صرف غذا، ارزشش را دارد که کمی عمیق‌تر به این تجربه نگاه کنیم.»


شعار پرسپولیسی‌ها جلوی رستوران منصوریان!

«هواداران پرسپولیس پس از قهرمانی مقابل فست‌فود علی‌منصوریان تجمع کردند و شعار دادند!» این خبر سوژه محمدرضا میرشاه ولد در خبر ورزشی شده ...


«جامه دران»؛ هیاهوی بسیار برای هیچ

| پنجشنبه ۲۷ اسفند ۹۴ ساعت ۱۲:۲۸ | نسخه چاپي

 جامه دران

 زمانی که علیرضا رئیسیان «چهل سالگی» را بر مبنای رمانی به همین نام از ناهید طباطبایی ساخت، شاهد فیلم به مراتب بهتری از «جامه دران» بودیم که حمیدرضا قطبی آنرا بر اساس رمانی به همین نام از نویسنده مذکور ساخت.

فیلم با توجه به ترکیب بازیگران شناخته شده و دکورهایی به عنوان مولفه زمان قدیم، نسبتاً پر هزینه بود، اما نتوانست بیش از یک میلیارد و دویست و هفت میلیون تومان در ۱۱۲ روز فروش کند. ساختار اپیزودیک و فضای سرد و کهنه فیلم از جمله عناصر ضد مخاطب آن بودند. ضمن آنکه برخی از همین ستاره‌ها هم در اوایل راه به ضرورت قصه از فیلم جدا شدند که مهتاب کرامتی یکی از آنان بود. اپیزود شیرین با بازی کرامتی افتتاحیه فیلم را در زمان حال رقم زد که بازی بی حس و حال او اثرگذاری آنرا کمرنگ کرد. در اپیزودهای بعدی مه‌لقا (پگاه آهنگرانی)، گوهر (باران کوثری) و محمود آقا (مصطفی زمانی) را در دوره قدیم دیدیم که تحمل آن با قصه‌ای بدون چالش و گره افکنی دشوار بود. در واقع از وقتی همان ابتدا به راحتی مشخص می‌شود مهتاب کرامتی چه نسبتی با مصطفی زمانی در هر دو نقش آفرینی‌اش دارد، دیگر زمینه سازی جذابی برای تنویر جزئیات پنهان صورت نمی‌گیرد. اینجاست که تماشاگر دو گام جلوتر از فیلمساز بلافاصله دست به گره گشایی زده، انگیزه‌ای برای پیگیری فیلم نمی‌یابد. در همین فضای رخوت انگیز، نریشن‌ها نیز تنها از بار تصویری فیلم می‌کاهند که بی شک در پروسه تبدیل رمان به تصویر استفاده شده‌اند و حضور نویسنده کتاب در جریان نگارش فیلمنامه در شکل گیری آن بی تأثیر نبوده است. از سویی سه اپیزود قصه با وجود همبستگی روایی با یکدیگر از خلاءهایی رنج می‌برند. از جمله اینکه در اپیزود مه‌لقا، وجود زن دوم همسر او اصلاً حس نمی‌شود و لحاظ نشده است. با همه اینها، فیلمنامه‌ این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره ۳۳ فجر دیپلم افتخار فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. از حاشیه‌های فیلم آنکه لیلا حاتمی، هانیه توسلی، محمدرضا فروتن، هنگامه حمیدزاده و بیتا فرهی جزو گزینه‌های اول بازی در این فیلم بودند که منتفی شدند.

منبع: بانی فیلم

اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد:

دیدگاه شما چیست؟