وقتی مرداب «گل»، دختران جوان را می‌بلعد؛ مخدری صنعتی در پوشش گیاهی سنتی

در بین مواد تخدیری و محرکی که مصرف آن در میان برخی جوانان شایع است،مخدر «گل» از مواد اعتیاد آور نسبتاً نوظهوری است که اثرات و عوارض تخریبی جسمانی ...


ژنرال ضد ایران وزیر دفاع آمریکا می شود؟

دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا، ژنرال بازنشسته «جیمز ماتیس» فرمانده پیشین «یگان نیروهای مشترک آمریکا» را به عنوان وزیر دفاع تیم خود ...


این مرد وحشتناک ترین اشتباه زندگیش را انجام داد + تصاویر

همیشه و در همه حال مراقب باشید تا در استفاده از داروهای خود دچار اشتباه نشوید.


رونمایی از اولین خودروهای خودران کانادا

شهر اونتاریوی کانادا از ژانویه 2016 به آزمایشات خودروهای خودران چراغ سبز نشان داد، اما هیچ شرکتی به آن تمایل نشان نداده بود اما اکنون سه گروه ...


گلباران حرم مطهر رضوی

گلباران حرم مطهر رضوی توسط جمعی از زائران در اولین روز ماه ربیع الاول


۳۰ فریم یا ۶۰ فریم، مساله این است!

فناوری | سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ | نسخه چاپي

به طور معمول گیمر های حرفه ای همواره قصد بهره مندی از بهترین تجربه ی ممکن را در امر اجرای بازی های کامپیوتری مورد علاقه ی خود دارند. بر این اساس این دسته از گیمر ها برای اجرای قابل قبول عناوین مورد علاقه ی خود بر روی پلتفرم PC ناگزیر از انتخاب سخت افزاری قدرتمند خواهند بود.

در نسل فعلی بازی های کامپیوتری شاهد این نکته هستیم که بحث برخورداری از میزان نرخ فریم معقول در امر اجرای بازی های کامپیوتری بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است و این بحث هر روز پر و بال بیشتری به خود می گیرد. حتی می توان ادعا کرد اعداد و ارقام گوناگونی که در این زمینه وجود دارد و بر روی پلتفرم های مختلف بازی شاهد وجود آن ها هستیم گاه موجب سردرگمی برخی علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری می شود و پرسش های فراوانی را در ذهن آن ها پدید می آورد. در مطلب پیش رو قصد داریم به میزان نرخ فریم مناسب در امر اجرای بازی های کامپیوتری پلتفرم PC بپردازیم و پرسش کلیدی بحث ما این است که آیا نرخ متوسط 30 فریم در ثانیه نرخ مناسبی برای اجرای بازی های کامپیوتری بر روی پلتفرم PC خواهد بود یا این که علاقه مندان انجام بازی های کامپیوتری بر روی این پلتفرم نیاز به بهره مندی از نرخ فریم بیشتری دارند.

30

شاید در نسل گذشته بحث نرخ فریم بازی های کامپیوتری به حد و اندازه ای که هم اکنون شاهد مطرح شدن آن هستیم در میان علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری مطرح نبود و در واقع بحث ها و نکات مربوط به میزان نرخ فریمی که بازی های کامپیوتری مختلف از آن بهره می برند تنها از سوی گیمر های کاملاً حرفه ای و علاقه مند دنبال می شد. این امر دلایل متعددی داشت که در این جا می توان به برخی از آن ها اشاره کرد. یکی از دلایلی که در نسل حاضر توجه به میزان نرخ فریم دریافتی از فرآیند اجرای بازی های کامپیوتری بیش از نسل قبل به نظر می رسد بهینه بودن عناوین حاضر در نسل گذشته به نسبت بازی هایی است که در نسل فعلی شاهد تولید آن ها هستیم. در واقع مشکلات تکنیکی موجود در ساختار بسیاری از بازی های نسل حاضر (که بخش مهمی از آن ها در نرخ فریم خروجی بازی ها نمود یافته است) موجب شده تا حساسیت بسیاری از علاقه مندان بازی های کامپیوتری به بحث نرخ فریم بازی ها بسیار بیشتر از قبل گردد. علاوه بر آن دیگر نکته ای که بر داغ شدن هر چه بیشتر بحث نرخ فریم دریافتی در امر اجرای بازی های کامپیوتری در نسل حاضر دامن زده است، عملی نشدن اهدافی است که در ابتدای این نسل از سوی بازی سازان مختلف مطرح می شد. یکی از تبلیغات مهمی که در ابتدای نسل حاضر از هر سو به گوش می رسید این نکته بود که در امر اجرای بازی های کامپیوتری نسل هشتم، کیفیت تصویری نهایی اکثر بازی های حاضر در این نسل رقم 1080 پیکسل و نرخ فریم کلی آن ها رقم 60 فریم در ثانیه را در بر خواهد گرفت. این هدف گذاری به این جهت انجام شده بود که در نسل گذشته شاهد رونق گرفتن بازار کنسول های خانگی به نسبت پلتفرم PC بودیم و به این ترتیب بازی سازان قصد داشتند تا با افزایش نرخ فریم بازی های کامپیوتری از رقم 30 فریم در ثانیه به رقم 60 فریم در ثانیه فرآیند اجرای بازی های کامپیوتری بر روی کنسول های خانگی را تا جای ممکن ارتقا بخشند.

 

30

 با این حال این هدف گذاری کلی کم و بیش در حد حرف باقی ماند و با شروع رسمی نسل حاضر و پشت سر گذاشتن چیزی بیش از دو سال شاهد این نکته هستیم که بسیاری از بازی های کامپیوتری نسل حاضر بر روی کنسول های خانگی با همان نرخ فریم نهایی 30 فریم در ثانیه اجرا می شوند و تعداد عناوینی که نرخ فریم خروجی 60 فریم در ثانیه را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند چندان قابل اعتنا به نظر نمی رسد. در این میان بسیاری از بازی سازان و تولید کنندگان سرشناس دنیای بازی های کامپیوتری عاجز ماندن خود (به لحاظ تکنیکی) در امر تحقق ادعا هایی که در آغاز نسل حاضر بازی های کامپیوتری مطرح می شد را هر از گاه با این توجیه لا پوشانی می کنند که نرخ فریم کلی 30 فریم در ثانیه موجب سینمایی تر شدن ساختار هنری بازی های کامپیوتری می شود و بر همین اساس آن ها ترجیح می دهند که به جای بهره گیری از نرخ 60 فریم در ثانیه (که در ابتدا قرار بود به عنوان استاندارد کلی بازی های این نسل مطرح باشد) بازی های خود را بر اساس پشتیبانی از نرخ نهایی 30 فریم در ثانیه بسازند. اما همان گونه که به آن اشاره شد این موضوع بیشتر در مورد کنسول های خانگی مصداق می یابد و در رابطه با بازی های کامپیوتری پلتفرم PC قضیه اندکی متفاوت است. در واقع این روز ها شاهد این نکته هستیم که سازندگان بازی های کامپیوتری در بسیاری از بازی های کامپیوتری پلتفرم PC قابلیت عدم قفل بودن نرخ فریم خروجی بازی ها را در اختیار تجربه کنندگان این دسته از آثار قرار می دهند. به این معنی که نرخ فریم نهایی به دست آمده در امر اجرای بازی های مذکور بر روی رقم خاصی قفل نبوده و به این ترتیب هر کدام از تجربه کنندگان بازی های کامپیوتری پلتفرم PC با توجه به قدرت سخت افزاری موجود در سیستم کامپیوتری تحت اختیار خود قادر به دریافت نرخ فریم متفاوتی در حین فرآیند اجرای بازی های مذکور خواهند بود. بنا بر این به طور مسلم تجربه ی بازی های کامپیوتری بر روی کامپیوتر های خانگی تفاوت محسوسی با اجرای این قبیل آثار بر روی کنسول های خانگی خواهد داشت و از همین رو برای کسانی که از سیستم های کامپیوتری چندان قدرتمندی برای اجرای بازی های روز برخوردار نیستند شاید این پرسش مطرح باشد که آیا این امکان را دارند تا بازی های پلتفرم PC را با همان نرخ فریم معمول بر روی کنسول های خانگی یعنی رقم 30 فریم در ثانیه اجرا نمایند؟

 30

به طور معمول گیمر های حرفه ای همواره قصد بهره مندی از بهترین تجربه ی ممکن را در امر اجرای بازی های کامپیوتری مورد علاقه ی خود دارند. بر این اساس این دسته از گیمر ها برای اجرای قابل قبول عناوین مورد علاقه ی خود بر روی پلتفرم PC ناگزیر از انتخاب سخت افزاری قدرتمند خواهند بود. اما در این میان کسانی هم هستند که از یک سو توان بهره مندی از سخت افزار هایی با توان بالا را ندارند و از سوی دیگر فرآیند اجرای بازی های کامپیوتری بر روی کیفیت ایده آل اهمیت چندانی برایشان ندارد. در واقع این دسته از افراد تنها به دنبال اجرای بازی های کامپیوتری روز تحت کیفیتی قابل قبول بر روی پلتفرم PC هستند و برخورداری از بهترین و بالا ترین نرخ فریم خروجی در جریان اجرای این بازی ها از اهمیت چندانی برایشان برخوردار نیست. حال پرسشی که در این جا می توان آن را مطرح ساخت این است که آیا اجرای بازی های کامپیوتری پلتفرم PC بنا بر نرخ متوسط اجرایی 30 فریم در ثانیه خللی را در امر تجربه ی این بازی ها بر روی این پلتفرم وارد خواهد آورد؟ پاسخ این پرسش به عوامل متعددی بستگی دارد. با توجه به ویژگی های پلتفرم PC هم اکنون نرخ فریم استانداردی که علاقه مندان به انجام بازی های کامپیوتری بر روی این پلتفرم می توانند از آن بهره مند باشند رقم 60 فریم در ثانیه است. رقمی که تمامی گیمر ها باید سعی در دست یابی به آن داشته باشند. با این حال شاید این رقم (در تلفیق با ویژگی هایی نظیر تنظیمات گرافیکی و کیفیت تصویر نهایی بازی ها) برای طیف قابل توجهی از گیمر ها و در تمامی بازی ها قابل دسترس نباشد. البته نرخ 60 فریم در ثانیه تنها نرخ فریم استاندارد و نسبتاً ایده آل برای انجام بازی های کامپیوتری بر روی پلتفرم PC محسوب می شود و برای داشتن تجربه ای بهینه در امر اجرای بازی های کامپیوتری بر روی این پلتفرم نرخ کلی 40 فریم در ثانیه نیز پاسخگو خواهد بود. این امر حتی در عناوین شوتر (که نیاز به نرخ فریم بالا تری نسبت به سایر عناوین دارند) کاملاً قابل اتکا خواهد بود و کسانی که علاقه مند به برخورداری از تجربه ای قابل قبول در امر اجرای بازی های کامپیوتری بر روی پلتفرم PC هستند می توانند با این رقم نیز به هدف خود (که همانا اجرای قابل قبول بازی های کامپیوتری بر روی کامپیوتر های خانگی است) دست یابند. اگر چه نزول نرخ فریم خروجی بازی های کامپیوتری از رقم 40 فریم در ثانیه نکته ی چندان خوشایند و قابل توصیه ای در پلتفرم PC به شمار نمی رود اما خبر خوب برای کسانی که تنها به اجرای نسبتاً قابل قبول (و نه ایده آل) بازی های مورد علاقه ی خود بر روی پلتفرم PC تمایل دارند این است که بسیاری از بازی های موجود در این پلتفرم را حتی با نرخ فریم متوسط 30 فریم در ثانیه نیز می توان اجرا کرد. به عنوان مثال کسانی که از مشخصات سخت افزاری چندان مناسب و قدرتمندی در سیستم کامپیوتری خود بهره نمی برند حتی می توانند عناوین آنلاینی نظیر بازی Star Wars Battlefront را با نرخ فریم کلی 30 فریم در ثانیه به شکل نسبتاً قابل قبولی اجرا نمایند. اما باید به این نکته توجه داشت که نزول از رقم فوق نکته ی مثبتی به شمار نمی رود و بازی هایی که از نرخ خروجی کمتر از 30 فریم در ثانیه بر روی پلتفرم PC برخوردار باشند تقریباً غیر قابل بازی نامیده می شوند (هر چند که با آویختن به تعدادی تبصره و ماده می توان به تجربه ی آن ها پرداخت!). در واقع عناوینی نظیر بازی بتل فرانت به علت ذات آنلاین و رقابتی خود و همچنین سبک اصلی آن ها که شوتر (اول شخص – سوم شخص) است نرخ فریم بالا تری را به نسبت عناوین حاضر در سایر سبک ها طلب می کنند؛ اما در عین حال تجربه ی بسیاری از آن ها بر اساس نرخ خروجی 30 فریم در ثانیه نیز برای علاقه مندان این ع

اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد: