عکس | دیدار روحانی با ۱۷۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی

صبح امروز، یکشنبه، روحانی با بیش از ۱۷۰ نماینده در سالن مشروطه مجلس دیدار کرد. این نمایندگان پشتیبانی خود را از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ...


رنج‌روور اسپورت انگلیسی یا لکسوس GX 460 ژاپنی؟

لکسوس با وزنی حدود 2 هزار 357 کیلوگرم برای شتاب صفر تا صد کیلومتر به 7.8 ثانیه زمان نیاز دارد و با بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه ...


قصور پزشکی در فوت «الینا فروتن» تایید شد

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: هیئت تجدید نظر انتظامی نظام پزشکی گلستان قصور پزشکی در فوت الینا فروتن را تایید کرد.


گزارشی از جنجال‌آفرینی یک استارتاپ موفق

داستان "اسنپ" چیست؟

شهرام شاهکار خالق اسنپ با بیان این‌که در تابستان ۹۳ با نام تاکسی‌یاب کارمان را شروع کردیم،‌ در رابطه با نحوه شروع به کار اسنپ می‌گوید: خرداد ...


واکنش شریعتمداری به تشکیل دولت در سایه از سوی حامیان رئیسی: در سایه نشستن هم عالمی دارد!

رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی به تصمیم رقیب او برای تشکیل دولت در سایه واکنش نشان داد.


یک کارگردان: تیم‌هایی ظهور کرده‌اند که روزی یک قسمت سریال می‌نویسند

| يكشنبه ۱۶ اسفند ۹۴ ساعت ۲۲:۳۵ | نسخه چاپي

حجت قاسم‌زاده اصل از آغاز پیش تولید سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» خبر داد.
نویسنده و کارگردان سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: تهیه‌کننده سریال محمد هاشمی اصل و برنامه ریز سریال مجیدرضا فاضلی است. انتخاب سایر عوامل سریال ادامه دارد. زمان تصویربرداری سریال چهار ماه و نیم پیش‌بینی شده و تمامی لوکیشن‌ها در تهران است. پیش بینی زمان شروع تصویربرداری اردیبهشت ماه سال بعد است.
وی درباره ایده اصلی نگارش این سریال گفت: ایده اولیه نگارش سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» بر اساس علاقه شخصی من بود و پس از گذراندن مراحل پژوهشی مفصل، نگارش متن را شروع کردم و ترجیح دادم آدم‌ها و قصه سریال، بیانگر حس و احساس و اتمسفری از بستر تاریخی باشند تا نماینده واقعی از دوران تاریخی. تاریخ را در کتاب ها می شود خواند اما ترسیم و تصور شیوه زندگی و تفکر آدم های دوران های گذشته، اتفاق بهتری است که امیدوارم افتاده باشد.
او در پاسخ به این سوال که چرا فیلمنامه‌نویسی فردی را به فیلمنامه‌نویسی گروهی ترجیح می‌دهد؟ افزود: معتقدم که نگارش فیلمنامه یک کار به شدت انفرادی است و به فیلمنامه‌نویسی گروهی اعتقادی ندارم. بازی هایی مثل فوتبال و والیبال را می توان به صورت تیمی انجام داد اما نویسندگی این طور نیست. در بهترین حالت فرضی، نویسنده اصلی می‌تواند از پشتوانه پژوهش گروه و ایده‌هایشان استفاده کند اما محصول نهایی باید سلیقه دراماتیک یک نویسنده باشد. الان تیم‌های نویسنده‌ای ظهور کرده‌اند که روزی یک قسمت سریال می‌نویسند! کار خوب زمان کافی می‌خواهد (به نشانه و دلیل حجمِ کمّی خروجی نویسنده‌های خوب و کارهای با ارزش)
این نویسنده و کارگردان درباره‌ی زمان نگارش فیلمنامه بیان کرد: زمان استانداری برای نگارش فیلمنامه تعریف نشده و با توجه به نوع و ژانر کارها متفاوت است اما به تجربه برای نسخه اول یک فیلمنامه سینمایی چهار یا پنج هفته کافی است و سریالی که طرح و ساختارش معلوم شده خروجی هفته‌ای یک قسمت، خروجی معقولی است. برای سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» از ابتدای شکل‌گیری ایده کار و پژوهش تا پایان نوشتن فیلمنامه حدود هفت ماه وقت صرف کردم اما بازنویسی و رتوش نهایی همچنان تا قبل از کلید زدن سریال ادامه خواهد داشت.
قاسم زاده همچنین درباره منابع پژوهشی اثر خود ادامه داد: با توجه به این که بخشی از سریال در دهه 50 می‌گذرد. تمام کتاب ها و نشریات و مجله های موجود و در دسترس از دهه پنجاه تا امروز(که خاطرات و کتاب ها ی بیشتری چاپ و منتشر شده) را مطالعه کردم و یادداشت برداشتم اما برای خلق شخصیت های سریال از هیچ شخصیت واقعی استفاده نکردم؛ زیرا قرار نیست شخصیت دراماتیک عین شخصیت های واقعی و تاریخی باشد.
کارگردان سریال «یادآوری» درباره حجم و کشش داستانی تازه ترین سریال خود خاطرنشان کرد: سریال من ۱۴ قسمت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه ای هست. کوتاه یا بلند بودن یک سریال به سوژه و داستان آن مربوط است و خیلی امری دلخواه نویسنده نیست. سوژه و بستر انتخاب شده، تعیین کننده تعداد قسمت هاست. من سفارشی برای نوشتن این سریال نداشتم و به خاطر علاقه ام به موضوع و کاراکترها، بعد از انجام پژوهش و با مطرح کردن ایده و قصه و کسب موافقت شفاهی و دوستانه مدیران مرکز فیلمنامه نویسی، نگارش را آغاز کردم و منتظر انجام کارهای اداری و عقد قرارداد و دریافت قسط نماندم.
و بگویم که هیچوقت برای نوشتن و ساختن کاری سفارش قبول نکرده ام و تا به امروز هیچ وقت قرارداد جداگانه ای برای نگارش نبسته ام و تمام توافق ها و پرداخت های مالی بعد از اتمام نگارش فیلمنامه بوده است.
کارگردان فیلم تلویزیونی «قصه ها و واقعیت» با تاکید بر کلید زدن یک پروژه با فیلمنامه ای کامل و آماده عنوان کرد: من در همه کارهایم با فیلمنامه کامل سر صحنه رفتم و معمولا در حین کار تغییری در متن نمی دهم و همان فیلمنامه ای را می سازم که روز آخر پیش تولید نهایی کرده ام و به نظرم با داشتن فیلمنامه کامل می توان زمان بندی و برنامه ریزی بهتری برای کار داشت. داشتن فیلمنامه کامل به نفع کیفیت پروژه تمام می شود.
سریال «تاریکی شب روشنایی روز» که در دو برهه زمانی امروز و گذشته اتفاق می افتد، داستان زندگی فردی است که جریان روزمره حیاتش از مدار عادی خارج می شود. او مجبور است جواب چرایی مشکلات امروزش را در گذشته پیدا کند و ... .
این سریال در 14 قسمت 45 دقیقه ای به نویسندگی و کارگردانی حجت قاسم زاده اصل توسط محمد هاشمی اصل در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی تولید می شود.
منبع: ایسنا

اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد:

دیدگاه شما چیست؟