گفت‌وگو با زن و مردی که تغییر جنسیت داده‌اند/ چرا «ماه عسل» دعوتمان نمی‌کند؟

نگار لطفعلی‌، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ملال جنسیتی ایران می‌گوید: «ترنسکشوال» یعنی گذر از جنسیت.


شرط یک میلیارد دلاری توتال برای گشایش بازار ایران

مدیرعامل توتال در گفت و گو با رویترز اظهار کرد که این شرکت فرانسوی توسعه میدان گازی بزرگ پارس جنوبی ایران را در تابستان جاری آغاز خواهد کرد.


استیو جابز می‌خواست به جای یک دکمه دو دکمه روی آیفون باشد

استیو جابز اصرار داشت به جای تعبیه یک دکمه هوم روی آیفون دو دکمه نصب شود.


تویوتا هم پیش ایرانی‌ها کم آورد!

ضمیمه طنز «بی قانون» امروز بیشتر به اخبار اجتماعی و فرهنگی منتشرشده روز گذشته واکنش نشان داده است.


دستگیری عاملان قتل رئیس شعبه موسسه آرمان

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان البرز از دستگیری دو نفر از عاملان قتل رئیس یکی از شعب موسسه اعتباری آرمان در کرج خبرداد.


زیباکلام: عاشورا و اربعین را ایرانیزه نکنیم!

زیباکلام: عاشورا و اربعین را ایرانیزه نکنیم!

| چهارشنبه ۱۱ آذر ۹۴ ساعت ۱۹:۵ | نسخه چاپي

مهمترین پیام عاشورا دعوت به صدق است، بنابراین ابتدا باید با خودمان صدق داشته باشیم و رو راست باشیم.

شفقنا- محمدرضا بهشتی، استاد دانشگاه درباره مهمترین پیام عاشورا اظهار کرد: با توجه به گذر زمان، پستی ها و بلندی های تاریخ و انجام  آیین ها و مناسکی که در پیش چشم ما انجام می گیرد اما صداقت و صدق این پیام بود که سبب شد تا حقیقت بتواند خودش را آشکار کند. در میان افعالی که ما انسان ها انجام می دهیم افعال ما به شناخت متکی است؛ این شناخت به هر میزانی هم که باشد باز هم دچار یک محدودیتی است بنابراین ارزش افعال ما این شناخت نیست بلکه براساس نیت و صدق ما انسان ها است. آن چیزی هم که خودش را در واقعه عاشورا آشکار می کند، صدق است. مهمترین پیام عاشورا دعوت به صدق است، بنابراین ابتدا باید با خودمان صدق داشته باشیم و رو راست باشیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا، دکتر محمدرضا بهشتی در نشست موسسه دین و اقتصاد با موضوع «بررسی تحلیلی-تاریخی واقعه عاشورا» به سخنرانی پرداخت و با اشاره به واقعه عاشورا تصریح کرد: در ایامی واقع شدیم که این ایام، ایام ذکر است؛ این ایام فرصتی برای به یاد آوردن عهدی است، هر کدام از ما از لحاظ فردی اوقات خاصی را داریم اوقاتی که لحظات آشکارگی حقیقت بر ما و افق فردی ماست. روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است« لِی‌ مَعَ ا للَهِ وَقْتٌ لَا یُقَرِبها‌ فِیهِ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ» میان من و خداوند وقتی است که هیچ ملک مقربی و هیچ نبی مرسلی به آن نزدیک نمی شود و این وقت خاص، میقات پیامبر(ص) با خداوند است و هیچ کس دیگری در آن میقات حاضر نیست.

او ادامه داد: هم چنین پیامبر(ص) در روایتی دیگری می گوید، در این دهری که در اختیار شماست ما در ایام آن نفحاتی روبرو هستیم و نسیم هایی در این ایام وزیدن می گیرد، خودتان را در معرض آنها قرار دهید. در آسمان زندگی همه ما این لحظات وجود دارد چطور می شود که همیشه از این فرصت ها بهره نمی گیریم اما لازمه بهره گیری از فرصت ها این است که افق از جانب ما هم گشوده باشد و در حالیکه در اغلب اوقات این نفحات در آسمان زندگی ما هم آشکار می شود اما الطفات ما به جانب دیگر است.

بهشتی با اشاره به عیان شدن حقیقت در این روزها بیان کرد: وقایعی که در این روزها ذکر آن را در خاطرمان زنده می کنیم، جز وقایع نادر و استثنایی تاریخ است. استثنایی بودن آن هم از این جهت است که در آن یک اتفاقی می افتد که آشکارگی حقیقت است وگرنه مشابه رخدادهای جنگی در طول تاریخ بسیار اتفاق افتاده است. اما در گذر زمان به ناگاه گویی امکانی یا رخنه ای پدید می آید که مجال آشکارگی حقیقت فراهم می شود؛ به ویژه وقتی وقایع قبل و بعد این اتفاق را دوره می کنیم، متوجه می شویم که چه اتفاقی افتاده است. اگر واقعه عاشورا رخ نمی داد معلوم نبود مجال شنیدن عمق سخن این منادی تا چه اندازه برای آیندگان فراهم می شد.

او گفت: به جایی می رسیم که فراخوان ها، نداها، دعوت ها و تلاش برای روشنگری که از جانب انسان ها انجام می شود کارآمدی خودش را از دست می دهد و آنچنان در فضای ابهام ها، شبهه ها اصالت این نداها در معرض خدشه قرار می گیرد که منطق ها از کار می افتد؛ این فضا، فضای شبهه است.

بهشتی با اشاره به سخنی از امام علی(ع) توضیح داد: امام علی(ع) در نهج البلاغه می گوید، «إنّما سُمِّیَتِ الشُّبهَهُ شُبهَهً لأنّها تُشبِهُ الحَقَّ» به این دلیل به شبهه، شبهه می گویند که بسیار شبیه حقیقت است وقتی هم خود را آشکار می کند فضایی ایجاد می شود که ما قدرت تشخیص حق از باطل را از دست می دهیم.

این استاد دانشگاه با توجه به رجزخوانی ها در عاشورا تصریح کرد: رجزها یکی از منابع ما برای واکاوی واقعه عاشورا هستند و از اثر گذارترین آنها رجزخوانی های حضرت علی اکبر(ع) است؛ نباید ابتدا به خاندان و خانواده او توجه کنیم بلکه باید از جملات و سخنان او پی ببریم که این جوان به رغم جوانی دارای چه شخصیت والایی است. او در یکی از رجزها می گوید ما رسیدیم به نقطه ای که جنگ است حالا که دیگر پندها، موعظه ها کارآمد نشده و ما نمی خواستیم به این مرحله برسیم اما حالا که به مرحله رویارویی رسیدیم و حسین ابن علی(ع) هم سعی کرد تا آغازگر جنگ نباشد، اما این جنگ حقایق را از هم خواهد شکافت به وسیله این جنگ حقایق آشکار خواهد شد. البته نیازمند سپری شدن زمان است که این گذر زمان نه تنها تاثیر آن را کمرنگ نمی کند بلکه پررنگ خواهد کرد.

بهشتی با توجه به تاثیر واقعه عاشورا در زمان ها و مکان های متفاوت عنوان کرد: این واقعه می تواند محدودیت های زمانی و مکانی را طی و عبور کند. برای مثال منابعی که به طور تقریبی مربوط به قرن ۹ است به نوعی به این موضوع اشاره داشتند؛ در یک مجلسی “سفاح” تمام امیرزادگان بنی امیه را جمع کرد و آنها هم به خیال اینکه مجلس، مجلس آشتی است در این جلسه حاضر شدند و یک مرتبه سفاح فرمان قتل آنها را صادر کرد بنابراین هیچ یک از امیرزادگان بنی امیه باقی نماندند به غیر از “عبدالرحمان” که مادر او آفریقایی بود و در ابتدا به آفریقا پناه برد و بعد هم به “اندلس” منتقل شد. عبدالرحمان در آنجا حکومت بنی امیه را بنا گذاشت که ۲۰۰ سال هم دوام آورد؛ در این ۲۰۰ سال حکومت قابل توجهی شکل گرفت که بسیاری از مساجد و بناها در اندلس مربوط به این دوره است و از جاذبه های جهان است. این در حالی است که حکومت بنی امیه در اندلس به دلیل مسایل داخلی فرو می ریزد.

او ادامه داد: یک مورخ مسلمان سنی مذهب می گوید که بعد از فروپاشی بنی امیه در اندلس بعد از دوره ای ردپای بنی امیه گم می شود، من گمان کردم که به دلیل نوع برخورد آنها با مسلمانان و مسیحیان و نوع سیاست کوته بینانه بنی امیه فروپاشید و اسم آنها در این منطقه محو شد اما این مورخ می گوید پیروان بنی امیه به دلیل واقعه عاشورا  و برخورد آنها با امام حسین(ع) از معرفی اجداد خود شرمسار بودند. مگر یک واقعه تا چه اندازه می تواند اثر گذار و ماندگار شود؟ در این زمان است که جمله حضرت علی اکبر(ع) را به خوبی می توان درک کرد.

بهشتی درباره حقیقت واقعه عاشورا تصریح کرد: با توجه به گذر زمان، پستی ها و بلندی های تاریخ و انجام  آیین ها و مناسکی که در پیش چشم ما انجام می گیرد اما صداقت و صدق این پیام بود که سبب شد تا حقیقت بتواند خودش را آشکار کند. در میان افعالی که ما انسان ها انجام می دهیم افعال ما به شناخت متکی است؛ این شناخت به هر میزانی هم که باشد باز هم دچار یک محدودیتی است بنابراین ارزش افعال ما این شناخت نیست بلکه براساس نیت و صدق ما انسان ها است. آن چیزی هم که خودش را در واقعه عاشورا آشکار می کند، صدق است. مهمترین پیام عاشورا دعوت به صدق است، بنابراین ابتدا باید با خودمان صدق داشته باشیم و رو راست باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان آخر امام حسین(ع) در عاشورا گفت: باز هم در سخنان عبدالله الحسین اوج را شاهد هستیم؛ سخنان او نه درخواست وصال، شکایت، نه غربت است وقتی امام حسین(ع) می گوید «رضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ» آنقدر حادثه سنگین است که در آخر بگوییم «یا غِیاثَ المُستَغیثینَ» و این جمله آخر نشان دهنده سهمگینی و سختی حادثه است؛ بسیار مهم است که انسان در لحظه آخر زندگی خود چه درخواستی را از خداوند مطرح می کند.

او در پایان افزود: آنقدر کارها و فعالیت زیادی کردند تا چهره این قیام را تخریب کنند اما این واقعه در اندیشه ها و دل ها نفوذ کرده است. به همین علت است که این پیام ماندگار شده و همچنان بانفوذ است. ما باید خودمان را در معرض این فرصت ها قرار بدهیم تا بتوانیم خودمان را بهتر بسنجیم نباید فکر کنیم که فرصت های زیادی در اختیار داریم بنابراین باید به خوبی از این فرصت ها که در اختیار ما قرار می گیرد، استفاده کنیم.

اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد:
برچسبها:

دیدگاه شما چیست؟