پیشروی‌های گسترده مقاومت در شرق «حلب»؛ توطئه آتش‌بس جواب می‌دهد؟

در حالی که پیشروی های گسترده نیروهای سوری در نقاط مختلف شرق استان «حلب» ادامه دارد و شمارش معکوس برای تسلط آنها بر این مناطق آغاز شده است، برخی به دنبال توطئه «آتش بس» در شرق حلب هستند.


۸ دستور حرکتی اندروید که استفاده از این سیستم عامل را سرعت می دهند

دستورهای حرکتی مختلفی در سیستم عامل اندروید وجود دارند که باعث سریع‌تر شدن کار‌ها می‌شوند. این دستورها در بخش‌های مختلفی از این سیستم عامل ...


2 میلیارد تومان هزینه تایید صلاحیت یک کاندیدای مجلس!

سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات روز گذشته نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون تایید صلاحیت‌ها واکنش نشان داد.


ترامپ اسناد محرمانه برجامی را منتشر می‌کند

یک رسانه آمریکائی اعلام کرد که «دونالد ترامپ» پس از روی کار آمدن دست کم ۳ گروه از اسناد مرتبط با توافق هسته ای ایران را منتشر خواهد کرد.


درآمد ۱۱هزارمیلیاردی دولت از مالیات شماره‌گذاری خودرو

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور، دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو، ۱۱ هزار و ۱۷۳ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال درآمد کسب خواهد کرد.


تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا؟

تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا؟

| دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴ ساعت ۱۳:۷ | نسخه چاپي

شرق نوشت: زنان بار دیگر در موسیقی ایران خبرساز شدند. اما این‌بار ماجرا مربوط به محدودیت آنها برای اجرای زنده در شهرستان‌ها نیست.

داستان، این‌بار در مورد اجرای «اپرای عاشورا»، یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است که شماری از سایت‌های اصولگرا مدعی شده‌اند «وهن مقدسات در ایام عزای سیدالشهدا(ع)» بوده است.
در گزارش این سایت‌ها با عنوان «حرمت‌شکنی عاشورا با آوازخوانی زن» به تک‌خوانی زن در اجرای اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران اشاره شده و فیلمی نیز به‌عنوان مستند این گزارش در پایان مطلب آمده است.
بهزاد عبدی (آهنگ‌ساز اثر) در توضیح اینکه آیا در اپرای عاشورا تک‌خوانی زن وجود داشته یا نه به «شرق» گفت: این فیلم متعلق به تمرین است و از کنار خواننده زن گرفته شده. بدیهی‌ است که در این شرایط بلندگو صدایی که به آن نزدیک است را ضبط می‌کند. در اپرای عاشورا هیچ تک‌خوانی زنی وجود نداشته و در کنار خانم خواننده، مردی به‌صورت هم‌زمان آواز می‌خواند. ضمن اینکه باید از این افراد پرسید که وقتی بدون هماهنگی و رضایت ما، فیلمی از اجرا برداشته و منتشر شده، به‌لحاظ اخلاقی و قانونی، جایز است؟
 او ادامه داد: فیلم ضبط‌شده اجراهای اپرای عاشورا به‌طور کامل موجود است و این مشخص می‌کند که صدا در سالن به صورتی که صدای زن غالب نباشد پخش شده و کاملا هم‌خوانی بوده. متأسفانه فیلم بی‌اساس و هدف‌داری به‌عنوان مستندات در این گزارش ارائه شده که تنها اجرائی برای امام‌حسین(ع) را نکوهش می‌کند. من امیدوارم که دوستان با دقت بیشتری به بیان چنین مطالبی بپردازند. صداهای داخل سالن این صدا نبوده و هر فرد عاقل و سالمی می‌داند که هر صدایی به دوربین نزدیک‌تر باشد، میکروفون دوربین آن را می‌گیرد. کمااینکه صدای سازها هم که در فیلم منتشرشده بیشتر است. مسلما اپرای عاشورا کار غیردینی‌ای نمی‌کند. دوستانی که قصد تخریب دارند، بهتر است از اپرای عاشورا برای تخریب یک جریان مایه نگذارند. در فیلمی که از تمرین گرفته شده، طبیعی است که بعضی جاها خواننده زن تک‌خوانی کند، کمااینکه در تمرین، خواننده باید با ارکستر سینک شود پس طبیعی است که دقایقی تک‌خوانی وجود داشته باشد. در خود کنسرت ارکستر سمفونیک ما هم‌خوانی زن داشتیم، ولی تک‌خوانی نداشتیم. در انتشار چنین خبری، حتما غرضی هست. این اتفاق کاملا حاشیه‌سازی است و به‌دنبال کار عظیمی که برای اپرای عاشورا صورت گرفته، برخی دنبال حواشی هستند تا عظمت این کار را زیر سؤال ببرند.
آهنگ‌ساز اپرای عاشورا در حالی در گفت‌وگو با «شرق» تک‌خوانی بانوان را در این ارکستر تکذیب می‌کند که طی هفته‌های گذشته برخی سایت‌های اصولگرا حملات هدفمندی را علیه علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، ترتیب داده‌اند. علی مرادخانی در حالی به تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داده است که به‌خوبی از احکام شرعی و نظر علما و حساسیت مردم آگاه است.
یکی از این سایت‌ها در این‌باره نوشت: «به‌نظر می‌رسد معاون هنری ارشاد که همواره به حرکت‌های آوانگارد از نوع هنجارشکن و محیرالعقول علاقه دارد، این‌بار مرتکب اشتباه بزرگی شده است که قابل بخشش و جبران نیست». با تمام اینها، به باور آگاهان، این حملات و مستندسازی‌ها اغلب به‌منظور تخریب شخص مرادخانی تدارک دیده شده است. گفتنی است اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران طی سه شب گذشته برای مخاطبان روی صحنه رفته و دیشب آخرین اجرای خود را به رهبری نصیر حیدریان داشت.

اگر اين مطلب را پسنديده ايد، آن را به اشتراك بگذارد: